یکی از پرتکرارترین سوال‌هایی که در حوزه باتری خودرو پیش می‌آید، تفاوت بین انواع مختلف آن است. امروزه دو نسل باتری، معروف به باتری اسیدی و باتری اتمی، در بازار مصرف‌کنندگان وجود دارند و شرکت‌های متعددی با کیفیت‌های مختلف این باتری‌ها را تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

در ادامه به بررسی تفاوت‌های اصلی و مهم باتری‌های اسیدی و اتمی می‌پردازیم. اما قبل از آن بهتر است با ساختار این دو نوع آشنا شده و تفاوت‌های ظاهری باتری اتمی و باتری اسیدی را بشناسید.

باتری اسیدی؛ قدیمی و رایج

باتری‌های اسیدی، نسل قدیمی و شناخته‌شده انواع باتری‌های خودرو هستند که همچنان مصرف‌کنندگان زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. سطح این باتری‌ها از شش درپوش جداگانه تشکیل شده است که قابلیت باز و بسته شدن دارند و حاوی الکترولیت‌های موردنیاز برای فعالیت باتری هستند. سطح الکترولیت‌های باتری با دو علامت حداکثر (MAX) و حداقل (MIN) روی کلاهک‌ها مشخص می‌شوند. علاوه بر کلاهک‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، باتری‌های اسیدی چندین صفحه غوطه‌ور نیز دارند. صفحاتی که در محلول اسید سولفوریک و آب شناور هستند؛ به همین دلیل این باتری‌ها را با نام اسیدی می‌شناسند. مشکلات هنگام استارت و روشن کردن خودرو، از نشانه‌های ضعف در عملکرد این نوع باتری است.

باتری اتمی؛ نسل جدید و تکنولوژی روز

انواع باتری‌های اتمی که با نام‌های سیلندر و باتری خشک نیز شناخته می‌شوند، محبوبیت زیادی در میان مصرف‌کنندگان دارند و به‌عنوان نسل جدید باتری‌های مورداستفاده روی خودروها شناخته می‌شوند. باتری‌های اتمی نیز همانند نوع اسیدی آن، دارای سطح مشخصی از الکترولیت هستند. تنها تفاوت عملکردی‌ای که  بین این دو نوع باتری وجود دارد،  عدم نیاز باتری اتمی به افزودن آب مقطر، بررسی چگالی و همچنین تنظیم سطح الکترولیت است.

 این ویژگی به دلیل کارایی صفحات استفاده شده در ساختار باتری‌های اتمی وجود دارد و از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو نسل محسوب می‌شود. به طور کلی، باتری‌های اتمی نیز دارای اسید هستند اما به دلیل جنس خاصی که صفحات‌شان دارند، از کاهش میزان اسید جلوگیری می‌کنند.

باتری اتمی خودرو بدون اسید!

در کنار این باتری‌ها، بسیاری از تولیدکنندگان باتری در کشورهای پیشرفته، نوع خاصی از باتری‌های اتمی  را عرضه می‌کنند که فاقد اسید هستند.

از این نوع باتری‌های برای خودروهای خاص استفاده می‌شود. همان‌هایی که خیلی کم در خیابان‌ها دیده می‌شوند و قیمت بسیار زیادی دارند!

میزان استفاده از این نوع باتری بسیار محدود است؛ چرا که قیمت بالایی دارند و در بازارهای معمولی داخلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بعضی از شرکت‌های معتبر و مشهور خودروسازی، به دلیل عمر طولانی این مدل از باتری‌ها و نیز عدم نیاز به شارژ مکرر آن‌ها، برای ساخت برخی از خودروهای خاص از این مدل استفاده می‌کنند.

تفاوت‌های مهم میان باتری‌های اتمی و باتری‌های اسیدی

صفحات استفاده شده در ساخت باتری‌های اسیدی به مراقبت و نگهداری نیاز دارند. این در حالیست که به دلیل مواد استفاده شده در ساختار باتری اتمی، این نوع باتری‌ها نیازی به نگهداری، شارژ و یا افزودن آب مقطر ندارند.

همچنین باتری‌های اتمی فقط یک درپوش دارند، در حالی که انواع اسیدی، دارای شش محفظۀ ذخیره‌سازی اسید هستند.

باتری‌های اسیدی دسترسی آسانی به اسید ندارند! در مقابل باتری‌های اتمی نیازی به اسید ندارند.

باتری‌های اتمی به دلیل دارا بودن برخی ویژگی‌ها، مزایا و بهره بردن از علم روز، قیمت بیشتری از انواع باتری‌های اسیدی دارند.

از دیگر تفاوت‌های این دو نسل، می‌توان به نحوۀ غیرفعال شدن و همچنین عمر مفیدشان اشاره کرد. باتری‌های اسیدی معمولاً به آرامی خاموش می‌شوند و تحت تاثیر عوامل خارجی ساده‌ای مانند مشکل در استارت، خراب می‌شوند. در مقابل، باتری‌های اتمی ناگهانی و به یکباره خاموش می‌شوند و روند خاموش شدن آن‌ها، هیچ علائم و هشداری ندارد. 

آلودگی محیطی توسط اسید در باتری‌های اسیدی بسیار بیشتر از انواع اتمی باتری‌ها است. این تفاوت به دلیل تعداد و نوع ساختار درپوش و حامل اسید می‌باشد. به دلیل وجود تعداد بیشتر ظرف حامل اسید در باتری‌های اسیدی، خطر ریختن و آلودگی اطراف باتری و موتور خودرو توسط اسید موجود  در مخزن افزایش می‌یابد.

یکی دیگر از اساسی‌ترین تفاوت‌های این دو طول عمرشان می‌باشد. به طوری که طول عمر باتری‌های اتمی 5 الی 10 سال بوده و بسیار بیشتر از طول عمر مفید یک باتری اسیدی است. البته روش نگهداری، کیفیت محصول و برند باتری از عوامل تأثیرگذار در طول عمر باتری‌ها به شمار می‌روند.

تعمیر و نگه‌داری باتری‌های اتمی بسیار آسان‌تر از انواع اسیدی هستند. فقط در صورتی که دما به طور ناگهانی افزایش پیدا کند، باتری‌های اتمی آسیب جبران‌ناپذیری متحمل می‌شوند و احتمالاً تعمیر نخواهند شد.

اتومبیل‌هایی که به باتری اتمی مجهز هستند، توان تولیدی بسیار بیشتری از خودروهای مجهز به باتری اسیدی دارند. همچنین به دلیل وجود منبع تغذیه بهتر در انواع اتمی، فرایند استارت خوردن در این نوع‌ باتری‌ها کاملاً بی‌نقص انجام می‌شود.

از دیگر تفاوت‌‌های عمده‌ای که بین این دو نسل وجود دارد، مقاومت در برابر شارژ بیش از حد است!

یکی از مهم‌ترین مزایای باتری‌های اتمی، عدم نیاز به شارژ مجدد پس از تهیۀ آن می‌باشد. چرا که باتری‌های اتمی دارای ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بالاتر نسبت به باتری‌های اسیدی هستند.

باتری اسیدی یا اتمی؟

با توجه به مطالب گفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که باتری‌های اتمی بهتر از باتری‌های اسیدی عمل می‌کنند و به‌همین خاطر هم فروش بسیار بیشتری نسبت‌به انواع اسیدی دارند. قیمت بالاتر این نوع باتری در مقابل دیگر انواع مصرفی، به دلیل عمر طولانی و صدالبته عملکرد بسیار بهتر، قابل چشم‌پوشی است. بنابراین باتری اتمی، انتخابی مناسب‌تر به شمار می‌آید؛ اما فراموش نکنید که باتری‌های اسیدی هم طرفداران زیادی دارند و بسیاری از شرکت‌های تولیدکنندۀ باتری هنوز این مدل از باتری‌ها را تولید و به بازار عرضه می‌کنند.